28 July 2012

Pasal Kereta

Kenapa Wiraku?


Haa cakap pasal kereta memang korang mesti bosan ngan mamat kereta kan? Bukan ape la, cume nak bagitau ni klo korang pilih plug kereta biarlah yang original dan terbaik. Plug kereta yang aku pakai sebelum ni zzz then aku tukar pada plug BOSCH ni. Ade terasa jugaklah kelainan die.
1st nak habaq mai, sebelum aku tukar jadah ni, aku ade wat piping ekzos kereta aku bagi bunyi garang sket la kononnye dan dalam mase tu gak minyak kereta ngan prestasi kereta aku ade terkejut sket la. Minyak terkejut pasal bile dah tukar ekzos, sistem dalaman enjin berubah sket tahap kecekapan die. Tapi laju die xberape nak terkejut la cume naik 10kmh dari yang asal 160km/h ke 170km/h pasal ade tambahan kuasa kuda kat enjin, jadi minyak pun makan sedut lebih. Aku agak terkejut gak pasal duit aku pun cepat je hilang lesap habis, then aku try 1 persatu bahagian mane yang ade punce. Sistem brek aku tukar, yang bodoh2 je la aku tukar pun same gak. aku try test tukar plug sebab dah setahun tak tukar. Hahaha...  Bile aku g kedai cine sorang2 memang die xlayan pasal die tengok aku ni macam xlayak nak pakai kereta. puihh pegi jalan la... Aku cari plug,die offer plug Denso local dengan harga RM16. Aku de gak wat research pasal plug ni. Klo yang local setahu aku dalam harga RM20 ke RN30. Bile dah harga camtu aku jadi musykil nak beli. Aku tanye lagi yang original, dia offer la aku plug ni. Tanpe segan silu aku cube try test n memang betul la barang baik memang mahal harganye tapi buat jangka masa panjang dapat jimat duit poket korang. Haa mesti korang tertanye2 memang betul tu ape. Tryla. Plug ni memang salah satu komponen terpenting gak pasal tanpa plug, kereta tak boleh berfungsi. Wakaka... Sebenarnye ni la aku nak bagitau korang plug yang aku tukar ni memang ade rase perbezaan sket kat pickup enjin ngan pembakaran. Minyak kereta aku ade saving sket la. Rpm pun boleh tahan gak bile aku tekan pedal minyak dari gear 2 ke gear 3, dalam 3 saat, dh jejak 100km/h. xtawla klo ade kereta lagi power kan. Aku buat xtahu sudah. Harap maklum enjin ni standard je. Nak borak pasal enjin g tanye pomen. Tu je sekian...kekeke...

0 comments: