05 May 2011

Apa itu cinta?


Cinta itu tak perlulah untuk aku sebutkan lagi kerana ramai yang sedia tahu apa itu cinta. Cinta lah yang boleh menyebabkan seorang yang pendiam mula berkata-kata begitu jugalah sebaliknya. Cinta juga lah yang membuat perasaan biasa menjadi luar biasa. Cinta jugalah yang membuat tawa menjadi linangan air mata. Aku manusia biasa, memang aku mempunyai sejarah cinta yang jahil dalam hidupku. Segala yang aku ada, dikongsikan bersama demi untuk memperbaiki cinta antara manusia.

Telah ditemukan aku dengan seorang hambaNya, kami mula rapat. Kami keluar bersama, makan bersama, bertentangan mata yang menyebabkan dosaku kian bertambah. Memang telah ditetapkan batasan dalam bercinta, tetapi sejauh mana kita mampu menghindari dosa ini? Bukan niatku untuk menyalahkan sesiapa.

Sebenarnya aku sendiri masih mencari makna cinta pada tempatnya. Jikalau aku manusia yang sempurna, tidak akan aku sekali-kali melanggar perintahNya. Aku akan menjaga segala tatatertibku untuk mengelakkan perkara yang tidak diingini berlaku. Ujian menimpa diriku, perpisahan itu terjadi bila ada pertemuan. Sakit hati ini aku tujukan pada dia(temanku) yang meninggalkan ku. Segala salah dan silap aku tujukan pada hambaNya itu. Memang sewaktu aku senang hati, aku tidak ingat. Aku lupa, bahawasanya Dialah Tuhan yang maha esa yang menghadirkan seorang teman dalam hidupku untuk membimbingku serta mengujiku. Tetapi aku lalai dan aku terlepas satu manfaat yang Engkau datangkan dalam diri hambamu ini. Kini baru ku sedar selama ini aku yang melupakan dirimu ya Allah dan kekasihMu nabi Muhammad S.A.W.


Perbandingan cinta manusia baatil(tidak betul) dan cinta manusia beriman.



Menangiskah anda ketika mengetahui betapa cintanya kekasih Allah nabi Muhammad S.A.W kepada kita umatnya akhir zaman sehingga akhir hayatnya? Hebat sangatkah kita nak melawan takdir? Siapa kita? Siapa diri kita untuk mendapatkan segalanya yang hanya milik Allah yang dipinjamkan pada kita? Cinta ibu, cinta ayah kepada kita semasa kita kecil. Bangunlah, sahutlah seruan Allah. 
Semoga apa yg aku sampaikan ini pun dapat membantu menasihati diriku. Maaf jikalau ada salah dan silap. harap sesama kita saling perbetulkan. Amin...

2 comments:

Afzainizam said...

AKU RASA CINTA ADALAH SUATU PENGORBANAN DAN PEMBELAAN

DENGAN CINTA SESEORANG MAMPU MENGHADAPI SEGALANYA, KARENA DIA YAKIN APA YANG AKAN DIA DAPATKAN…. DAN PERTOLONGAN CINTA DARI ALLAH S.W.T

NAMUN CINTA ABADI TETAP SAJA, CINTA ALLAH YANG TIDAK DAPAT TERGANTIKAN OLEH APAPUN, SIAPAPUN DAN KAPANPUN

CINTA MANUSIA, MANUSIA AKAN MATI
CINTA HARTA, HARTA AKAN MUSNAH
CINTA PADA LAWAN JENIS TERKADANG, BANYAK MENGECEWAKAN
KARENA PERBEDAAN ANTAR PRIBADI. TIDAK SEMUA YANG KITA INGINKAN SEMUANYA SEJALAN APA YANG KITA PIKIRKAN DAN DIINGINKAN

------Salam Aidilfitri-------
semoga kesalahan dimaafkan, silaturrahim kekal erat
buat pembaca blog kami
firestartingautomobil.blogspot.com
bukandoktorveterinar.blogspot.com
Jom Terjah entry terbaru ??
lepat pulut vs lonting jawa

Jebat said...

mmg pendapat sy pun same cinta itu adalah pengorbanan...